Perfekcyjna bariera językowa

Niedawno wypowiedziałam wojnę Perfekcji. Już zdecydowanie za długo wymagałam od siebie bycia perfekcyjną w wielu różnych dziedzinach życia, odrzucając tym samym zadowolenie z bycia po prostu w czymś dobrą lub nawet bardzo dobrą. Koniec z tym! Basta!

Na pierwszy rzut idą moje wygórowane ambicje dotyczące znajomości języków obcych. Odnoszę wrażenie, że problem ten nie dotyczy tylko mnie, ale wielu Polaków. Mamy kompleksy na tym polu. Zupełnie niepotrzebnie.

Bez zbędnej kokieterii przyznam, że nauka języków obcych przychodzi mi bardzo łatwo. Mam do tego dryg i zdolności. Jednak w mojej głowie założyłam, że języki obce muszę znać perfekcyjnie. 

Po niemiecku mówię płynnie, posługuję się nim na co dzień, zdarza mi się nawet mówić przez sen w tym języku (ku przerażeniu małżonka), języka angielskiego także używam w pracy i mimo że nie czuję się w nim tak pewnie jak w języku naszych zachodnich sąsiadów, to mogę uznać, że znam go bardzo dobrze. I spokojnie mogę to powiedzieć teraz, gdy wyparłam z głowy dążenie do perfekcji. Dlaczego? Bo to oczywiste, że nie będę nigdy mówić w języku obcym tak dobrze, jak w języku ojczystym. Poza tym przypomnijcie sobie wszystkich tych rodowitych Polaków, którzy czy to mówiąc, czy pisząc kaleczą nasz piękny język.

Chcąc znać języki obce perfekcyjnie paradoksalnie w mojej głowie zawsze pojawiał się mur, bariera, która uniemożliwiała mi swobodne korzystanie z języka.

,,No bo przecież w niemieckim te rodzajniki są taaaakie ważne, a ja nie wiem, czy ma być der czy das, wszyscy pomyślą, że nie znam tego języka wystarczająco dobrze, że jestem głupia i niedouczona. „

Pocieszeniem była rozmowa z siostrą, która mieszka w Niemczech już 10 lat, skończyła tam studia i pracuje w niemieckiej firmie, z niemieckimi kolegami, nadzoruje niemieckie projekty, pisze niemieckie maile i prowadzi niemieckie rozmowy. Powiedziała mi, że ona sama czasem nie wie, czy ma być der czy das, a i wielu Niemców w nosie ma zasady gramatyczne, które ja musiałam wkuwać na pamięć w szkole.

Czuję teraz maleńką satysfakcję za każdym razem, gdy znajdę byka w mailu od niemieckiego kolegi z pracy.

Pracuję też z Francuzem. Większość Francuzów ma jakby wrodzoną niechęć do nauki języków obcych. Przynajmniej takie odnoszę wrażenie za każdym razem, gdy odbieram telefon z Francji, a akurat nie ma nikogo obok, kto posługuje się językiem Moliera. Rozmowa najczęściej wygląda tak:

Francuz w słuchawce:  Bonjour, blablabla… (ja niestety nie rozumiem)

Ja: Bonjour, Je ne parle pas français. Do you speak English?

Francuz w słuchawce: Non! (odłożona słuchawka)

 

Kolega Francuz, z którym pracuję, zna na szczęście angielski, ale często mówi z tak silnym akcentem, że mam wrażenie, jakby dalej nawijał do mnie po francusku. Często robi błędy, ale nie przeszkadza mu to, aby rozmawiać po angielsku. Co więcej, bez skrępowania uważa, że mówi bardzo, ale to bardzo dobrze.

Dodam, że po ponad 2 latach mieszkania w Polsce nie nauczył się naszego języka wystarczająco dobrze, aby swobodnie się nim porozumiewać.

Jakiś czas temu Erill z bloga Erillsstyle napisała tekst (oto on), który dał mi do myślenia. Zasiał w mojej głowie myśl, która kiełkowała i ostatecznie wydała to, co dzisiaj do Was piszę.

Jeśli chcesz nauczyć się pływać, musisz wejść do wody i ćwiczyć. Jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności i na przykład zacząć nurkować, to nadal musisz wejść do wody. Nie nauczysz się patrząc na nią z brzegu. Tak samo jest z nauką języka. Jeśli chcesz nauczyć się mówić w obcym języku, musisz mówić. Wiem, że się boisz, że będziesz robić błędy, zabraknie Ci słów. Ale nie mówiąc, nie nauczysz się mówić lepiej.

Nie przestanę oczywiście szlifować moich umiejętności lingwistycznych, ale wyrzuciłam z głowy chore myśli o perfekcyjnej znajomości języków obcych. Bo jak już wspominałam: Perfekcja nie istnieje.

One thought on “Perfekcyjna bariera językowa

  1. Pingback: To chyba o mnie!

Skomentuj

