,,Tubella” Andrzej Setman

Rozpoczynają lekturę ,,Tubelli” Andrzeja Setmana nie sądziłam, że wciągnie mnie aż tak bardzo. Nie spodziewałam się też, że pełna będzie niespodzianek, niesamowitych historii i trafnych spostrzeżeń. ,,Tubella” rozpoczęła się niepozornie, by później zaskakiwać z każdą stroną. Książkę otrzymałam od Agnieszki z bloga ,,Chatka Baby Jogi” i zgodnie z umową po przeczytaniu ma powędrować do następnego czytelnika, który przekaże ją następnej osobie i tak dalej. Czy warto przeczytać ,,Tubellę”?  Oto króciutka recenzja tego tytułu.

Andrzej jest rozwiedziony z Elą, z którą ma dorosłą już córkę Idę. Z córką ma sporadyczny kontakt, widują się najczęściej na rodzinnych imprezach, na które Andrzej przychodzi ze swoją młodą dziewczyną. Tym razem Ida, nie ukrywając zdziwienia, spotyka ojca  w szpitalu, przed salą, w której operowana jest Ela. Andrzej opowiada córce historię niezwykłego związku z jej matką.

Ida ma niezliczoną ilość pytań i wręcz żąda od ojca natychmiastowych odpowiedzi. Andrzej zdaje się droczyć z córką rozwlekając historię i nie dopowiadając niektórych kwestii. Z biegiem czasu ich relacja się zmienia, a Ida rozumie co raz więcej i pragnie poznać ojca bardziej.

O czym jest ,,Tubella”?  O życiu?  O miłości?  Związku?  Rodzinie?  Relacji ojca z córką? A może o czymś zupełnie innym?  Nie odpowiem Wam na to pytanie, bo odpowiedź nie jest wcale oczywista, a każdy może odnieść zupełnie inne wrażenie po lekturze.

Kilka cytatów zapadło mi w pamięć i dało do myślenia:

,,Przemijanie to jedyna niezmienna cecha życia.”

,,Martwienie to zabijanie czasu, poprzez tworzenie negatywnych scenariuszy, które zazwyczaj się nie sprawdzają.”

,,Tam gdzie zabawa, tam jest przyjemność. Brak zabawy dehumanizuje człowieka, czyni z niego narzędzie. Śmiertelna powaga to podstawa wszelkiego fanatyzmu. (…) Brak zabawy, to brak radości. Brak radości, to brak lekkości i smaku życia.”

,,Tylko uczucia mają wartość i mogą dać szczęście. (…)  Nie licz pieniędzy, one nie są po to, żeby je gromadzić. (…) Pieniądze mają wartość tylko wtedy, gdy się je wydaje.”

 

Wydaje mi się, że każdy inaczej odbierze tę książkę i znajdzie inne interesujące cytaty w zależności od własnych przeżyć i światopoglądu. ,,Tubella” mnie zaintrygowała i wielokrotnie zmusiła do refleksji, co zdecydowanie przemawia na jej korzyść. Czytając powieść Andrzeja Setmana można skonfrontować swoje własne lęki i doświadczenia, oraz spróbować się z nimi zmierzyć, do czego autor poniekąd zachęca.

,,Tubellę” przekażę pierwszej osobie, która zostawi komentarz pod tym wpisem i będzie zainteresowana lekturą.  Jak umowa to umowa, a Agnieszce bardzo dziękuję za możliwość poznania Belli 😉

2 thoughts on “,,Tubella” Andrzej Setman

  1. Weszlam w google zobaczyć o czym ta książka w ogole jest, bo w ciągu ostatniego tygodniaa kilka osob coś o niej wspominalo..na poczarku mysle sobie „mam taka liste ksiazek do przeczytania, ze nie mam czasu patrzec na nic innego” az jade w tramwaju i przede mna siedzi kobieta z tą wlasnie ksiazka i mysle „tak, musze to przeczytac” dlatego weszlam w gooogle i znalazlam sie tutaj… chetnie przygrarne jeszcze bardziej zaciekawiona po Twojej recenzji 🙂

    Polubione przez 1 osoba

    1. Och, niestety książkę przekazałam już dalej. Możliwe, że był to właśnie ten egzemplarz, który widziałaś w tramwaju 😉 Długo nikt się nie odezwał pod postem, a ja obiecałam przekazać książkę dalej, więc nie jestem już w jej posiadaniu, przykro mi. W każdym razie lekturę ,,Tubelli” polecam. Pozdrawiam serdecznie! 🙂

      Polubienie

Skomentuj

