6 porad dla świeżaków od świeżaka

Zarabiałam swoje pierwsze pieniądze, od kiedy prawo mi na to pozwalało, czyli od 16. r.ż. co wakacje podejmowałam pracę zarobkową. Samodzielnie utrzymuję się od kiedy skończyłam 19 lat, ale prawdziwą pracę, czyli z umową, ubezpieczeniem i tymi wszystkimi dorosłymi sprawami podjęłam mając 21 lat na karku, czyli ponad 4 lata temu. Od przeszło dwóch tygodni pracuję w nowej firmie i jest to moja trzecia prawdziwa praca. Wiem jak to jest zaczynać, wdrażać się, potem szkolić nowych pracowników. Wiem też jak to jest odchodzić i zaczynać wszystko od nowa. Mogę więc też podzielić się dzisiaj z Wami garścią porad dla tzw. Świeżaków.

1. Nie pal mostów

Nigdy nie wiesz, co Cię jeszcze czeka w życiu. Czasem tak bywa, że ludzie się rozstają, przyjaźnie nie wytrzymują próby czasu lub odległości, czasem też zmienia się pracę. Nie znaczy to natomiast, żeby teraz burzyć zbudowaną już relację. Zdobyte znajomości mają ogromną wartość i zawsze mogą się przydać, często w najmniej spodziewanym momencie.

2. Nie gadaj za dużo

Wiadomo, chcesz dać się poznać nowym kolegom z pracy. Ale uwierz mi, opowiadanie historii swojego życia na samym początku znajomości jest kiepskim pomysłem i mówię to z własnego doświadczenia gaduły! Nie mów też za wiele o poprzednich pracodawcach, czy kolegach z pracy, a już na pewno nie mów o nich nic złego. Świat jest naprawdę strasznie mały i możesz się o tym nieprzyjemnie przekonać na własnej skórze. A nie chcesz tego, prawda? Sprawdzi się tu stara prawda, że mimo iż mowa bywa srebrem, to milczenie jest jednak złotem.

3. Nie wymądrzaj się

Nawet jeśli masz doświadczenie w branży i ogromną wiedzę, to jesteś jak na razie na obcym gruncie. Jesteś świeżak, a nic tak nie wkurwia jak mądrala, która pracuje raptem od tygodnia, a już sądzi, że wie wszystko.

4. Nie zawracaj innym głowy za bardzo

Jesteś nowy, nie wiesz jeszcze wielu rzeczy, wdrażasz się, etc. Masz prawo mieć wątpliwości, popełniać błędy, zadawać pytania. Ale wszystko w granicach rozsądku. Reszta zespołu normalnie pracuje, a jeśli zasypujesz ich mnóstwem pytań, doprowadzisz wszystkich wkrótce do szału! Zanim zadasz pytanie, zastanów się chwilę, sprawdź notatki, informacje, które otrzymałeś lub wygoogluj. Ułatwisz innym pracę, a tym samym nie zrazisz do siebie nowych kolegów na samym starcie.

5. Bądź miły dla wszystkich

Ale! Nie podlizuj się nowym kolegom, a o lizaniu tyłka szefowi zapomnij. Lizusowaty świeżak to najgorsza możliwa kombinacja. Przynieś ciasto lub jakiś inny smakołyk na powitanie, ale też nie przesadzaj, wszystko w granicach rozsądku. I nie łudź się, że wszyscy Cię z automatu polubią, bo pewnie z niektórymi będziesz się lubić bardziej, a z innymi mniej. Ale to chyba normalna sprawa, co nie?

6. Wyciągnij kij z tyłka

Nowa praca, nowi ludzie, nowa rzeczywistość. To może być stresujące, jasne. Jednak po prostu weź i wyluzuj. Z czasem się zadomowisz, zaaklimatyzujesz. Pomyśl, że w pracy spędzasz średnio 1/3 doby i możesz mi wierzyć lub nie, ale spinając się i stresując cały ten czas nabawisz się tylko nerwicy. Nowi koledzy to nie kosmici, a nowy szef to na pewno nie potwór żywiący się świeżakami. Wyluzuj, będzie dobrze.

Jak na razie w nowej pracy bardzo mi się podoba. Pamiętacie jak pisałam o 3 prostych rzeczach? Póki co nowa praca spełnia 2 z 3 opisanych przeze mnie warunków i czekam na moje ulubione comiesięczne święto, czyli Matki Boskiej Pieniężnej, aby móc stwierdzić, czy spełnia też 3, chyba najistotniejszy warunek. Ale myślę, że będzie ok. Jak już wspominałam, jest to moja trzecia poważna praca, ale mam nadzieję, że w tym przypadku do trzech razy sztuka! 😉

2 thoughts on “6 porad dla świeżaków od świeżaka

Skomentuj

